PIGG AV! – Bergeblogg
Hjem Om Bergeblogg Kontakt

tema på bergeblogg.no

min bil
kjørt
teknikk
bilmøtet

Jeg heter Lidvar Berge, og er tidligere biljournalist og redaktør. Nå står jeg fram som blåhvitblogger. Her vil jeg dele mine personlige fortellinger om bil, i fire kategorier.

«Om blåhvitblogg» inneholder historier om mitt forhold til bil og skriving:
Om å bli bilskribent
Om å takke nei, del 1
Om å takke nei, del 2

Min begrunnelse for prosjektet:
Hvorfor BMW?
Hvorfor blåhvitblogg?

Et visuelt tilbakeblikk fra tiden som biljournalist finner du i
Mimrekarusellen

Blåhvitblogg satser på ukentlige oppdateringer. Følg meg på Facebook for å bli varslet om nye innlegg!


Personvern og cookies

© 2024 Bergeblogg

Utviklet av Finurlig

Continental FlexStud

PIGG AV!

Publisert: 5. mai 2019 Tema: Teknikk

Følelser. Det handler om det, også når det gjelder dekk. Følelsen av trygget, men for min del nyanseres denne av slippgrensefølelsen og opplevelsen av lyd.

Målbare resultater kommer til høsten, når årets dekktester slippes, men allerede nå har jeg en sterk magefølelse: Skal du kjøpe nye piggdekk til sesongen 2019/20, gå for Continental IceContact 3 med FlexStud.

For det har definitivt sine sider å kjøre med pigg. Den så godt som vedtatte sannheten om at pigger er best når det er virkelig glatt står på ingen måte for fall, men også på slapseføre er det mer åpne piggdekkmønsteret en fordel. Den svake, metalliske summingen på barmark minner de fleste om nettopp dette – og understreker bare følelsen av trygghet.

Continental FlexStud
Vintertrygget: Når du virkelig trenger det, gir piggdekk utvilsomt best feste.

Jeg er ikke skrudd sammen helt på samme måte, det skal jeg komme tilbake til – jeg er nok en særing i denne sammenhengen.

I løpet av vinteren har jeg kjørt en del lånebiler, og en subjektiv sammenligning med konkurrerende piggdekk ligger også til grunn for denne «sterke magefølelsen».

Vintergrepet er «minst like bra» i mine testdekk fra Continental som i Nokian Hakka 9. Men støybildet er et helt annet. Mye lavere pigglyd, og også mindre piggtypisk i karater – mer som en lav susing, i alle fall når jeg kommer opp i fart.

Continental FlexStud
Gummipigg: «FlexStud» betyr at stålpiggen har en krone av gummi, ikke aluminium, som er mest vanlig. Det gir lavere vekt og mer fleksibilitet, noe som skal gi både bedre isgrep og mindre pigglyd.

Her skal det også legges til at mine testdekk også hadde ContiSilent-teknologi – eller støydempingsskum – som også hjelper godt på å dempe den støyen som forplanter seg innvendig i bilen, men her har jeg ikke en spesielt god nyhet å komme med: Bare tre dimensjoner blir tilgjengelig med dette fra salgsstart.

Mine testdekk var basert på den utgående modellen IceContact2, og piggmønsteret blir forbedret i modellen som slippes til høsten. Da blir piggene vinklet for bedre å tjene to forskjellige oppgaver: Grep i lengderetningen (bremsing og fremdrift) og sideveis (svinggrep).

De syv prosentene bedre isgrep Continental selv påsto at FlexStud gav i mine dekk, er dermed økt til 10% med kombinasjonen av ny pigging og ny dekkgenerasjon – begge deler med et standard IceContact2-dekk som referanse.

Continental FlexStud
Klar forbedring: En ny generasjon dekk, FlexStud, og nytt piggmønster bidrar, ifølge Continental, til betydelige forbedringer.

Når også sørpeegenskapene er forbedret (3%, se illustrasjon), er altså min magefølelse klar: Nye IceContact3 med FlexStud seiler opp som en klar piggfavoritt til den kommende vinterdekktesten.

Og da har jeg på ingen måte glemt holdbarheten. Det har vært konstruktive tilbakemeldinger her på bloggen om at det kanskje ikke er den sterkeste siden til Continentals vinterdekk, og for de piggfrie dekkene jeg har kjørt kan det også være noe i det. Med min kjøring holder disse ca. 20 000 km, eller to vintre – mens enkelte konkurrenter kanskje ville ha holdt tre.

Continental FlexStud
Nytt piggmønster: Noen av piggene (hvit illustrasjon) er rotert +/- ti grader i forhold til kjøreretningen. Det skal ifølge Continental bedre både sidegrepet og bremseegenskapene.

Piggdekkene har derimot holdt imponerende bra. Jeg har jo en bil med 620 Nm dreiemoment som i praksis veier over to tonn, og jeg har ikke tatt noen pigghensyn i løpet av de ganske nøyaktig 5000 kilometerne jeg kjørte dekkene. Jeg kjørte dem pent inn de første 500, ellers har jeg kjørt som jeg pleier.

Det inkluderer for eksempel episoder med maksbrems (abs aktiv) på barmark, og at jeg kjører forbi så effektivt jeg kan når jeg finner det nødvendig.

Jeg husker spesielt en tur østfra, på vei fra Gol mot Hemsedal. Jeg lå bak et vogntog opp bakken fra Gol, og vet selvsagt at det er smått med forbikjøringsmuligheter hele veien fram til krysset over brua ved Robu.

Conrinental FlexStud
Etter 5000 km: Både pigger og mønsterdybde holder meget bra!

Når det da er ledig ut av 180-graderen i 50-sona, og vogntoget forståelig nok står nesten i ro gjennom en lik sving, gir jeg gass, tidlig og tungt, slik at bakdekkene river litt løs og skyver hekken lett sideveis, xDrive flytter drivkreftene fremover, og jeg slynges sikkert forbi – med frådende pigger på alle fire hjul …

Er ikke slik kjøring døden for et piggdekk? Jo, jeg trodde vel i grunnen det. Men da dekkene kom av, kunne jeg konstatere: Litt rundere er piggene blitt i løpet av vinteren, men langt fra flatslitte. De har omtrent samme utstikk i forhold til gummien som de hadde til å begynne med.

Og: Ikke en pigg er borte. Continentals liming av piggene fungerer altså bra i praksis. Mønsterdybden er også fortsatt meget god: Foran måler jeg den til 8 mm, mens bakdekkene har 7,5 mm mønster på det minste.

BMW 530d xDrive G31
Klassisk kombinasjon: Piggdekk og takboks. Men for min del blir det akkurat et litt for stort innhugg i femseriekomforten.

Dermed er min subjektive vurdering klar: Dersom jeg skulle kjøpe piggdekk til neste sesong, ville jeg gått for Continental. Spørsmålet er bare om jeg er blitt piggfelst nok til å ville pigge på til neste vinter?

Nei. Lyden er fortsatt litt for plagsom for min del. Og her spikker jeg flis. Den lille susingen i fart er hørbar – omtrent som takboksen – men spesielt kombinasjonen av takboks og piggdekk blir litt irriterende i en bil som ellers har komfort i luksusbilklassen.

Men den metalliske pigglyden er mest hørbar i lav fart. Hver gang jeg kjører ut av oppkjørsla, triller jeg forbi bedehuset på vei ned mot første kryss. Det reflekterer den utvendige lyden slik at jeg aldri er i tvil: Det er piggdekk på, ja!

Continental FlexStud
Overmot med pigg: Før første gang på 20 år klarte jeg å kjøre meg fast i vinter – med piggdekk. Rent overmot/ ren idioti på våt is opp en bratt bakke, men det illustrerer likevel et mulig problem med piggdekk: Falsk trygghet …

I kategorien for supersærheter vil jeg også legge til at jeg trives hakket bedre med følelsen på slippgrensa med piggfrie dekk. Min opplevelse av de piggfrie VinterContact 7-dekkene som jeg har kjørt på både før og etter piggperioden, er nemlig at de er både meddelsomme og overraskende progressive på den typisk skumle tynne ishinna som mange frykter.

Piggdekkene sitter bedre, for all del, men følelsen på slippgrensa er litt mer i limbo: På grensa har piggene et slurende feste mot underlaget som jeg nok ikke er vant med å utnytte, noe jeg fikk kjenne på da jeg var med på BMW Winter Experience på Golsfjellet i vinter.

De piggfrie dekkene er mer av/på i sin oppførsel. For min del er det en ærlig tilbakemelding, og en oppførsel jeg faktisk setter pris på. Det minner kanskje om asfaltracing i slow motion. Og jeg er nok mest vant med å kjøre rene spor på asfalt – ikke å ligge sideveis med fullt pådrag på grus.

Continental FlexStud
Piggene er av, og kommer nok ikke på igjen. Men nå er det selvsagt tid for sommerdekk!

Og da jeg skiftet tilbake til piggfrie dekk like før påske, var også lydforskjellen som å komme tilbake til luksushimmelen: Med piggfrie Silent-dekk, og uten takboks, er lydkomforten 530d-en ganske enkelt helt konge: Da dominerer rekkesekseren, alt annet er herlig tilbaketrukket.

Så ja, jeg er og blir piggfrimann, selv om den mer svampete barmarksfølelsen egentlig er et klart argument imot. Både styrefølelse og svingpresisjon var nemlig bedre med piggdekkene. Men nå er det jo på høy tid å få på sommerdekkene!

Gå til toppen av siden

Mer fra temaet Teknikk:

VÅRPUSS – UTEN PUSS! BLANKERE ENN NY?

Relaterte artikler:

annonse ▼

annonser på bergeblogg.no