VINTERDEKKVALG – Bergeblogg
Hjem Om Bergeblogg Kontakt

tema på bergeblogg.no

min bil
kjørt
teknikk
bilmøtet

Jeg heter Lidvar Berge, og er tidligere biljournalist og redaktør. Nå står jeg fram som blåhvitblogger. Her vil jeg dele mine personlige fortellinger om bil, i fire kategorier.

«Om blåhvitblogg» inneholder historier om mitt forhold til bil og skriving:
Om å bli bilskribent
Om å takke nei, del 1
Om å takke nei, del 2

Min begrunnelse for prosjektet:
Hvorfor BMW?
Hvorfor blåhvitblogg?

Et visuelt tilbakeblikk fra tiden som biljournalist finner du i
Mimrekarusellen

Blåhvitblogg satser på ukentlige oppdateringer. Følg meg på Facebook for å bli varslet om nye innlegg!


Personvern og cookies

© 2018 Bergeblogg

Utviklet av Finurlig

ContiVikingContact 7

VINTERDEKKVALG

Publisert: 19. november 2018 Tema: Teknikk

Blogg. Smak litt på ordet. Hva kjenner du da? Mine faste lesere har forhåpentlig en noe nyansert smakspalett, men for mange er blogging unektelig knyttet til personlig oppgulp som er kjøpt og betalt.

Personlige betraktninger serverer jeg, selvsagt gjør jeg det. Men etter hvert som jeg har vurdert, og til dels revurdert, bloggen, har jeg kommet til mitt hovedpoeng med prosjektet: Å kunne tilby noe annet enn korte og til dels overflatiske biltester fra diverse publikasjoner.

Samtidig er jeg en voksen mann som ikke driver bloggen som rent hobbyprosjekt lenger. Finansieringen har fra starten vært todelt: Inntektene i rene kroner kommer fra annonser, men i en tidlig fase av prosjektet takket jeg også ja til gratisprodukter.

BeSafe iZi Fix
Vi var på jakt etter nye, smalere barnestoler før vi skulle på ferie til Italia i sommer. Det resulterte i et samarbeid med BeSafe. Derfor er også dette innlegget merket «Produktplassering».

Min tilnærming her ble at det var ok for produkter jeg med hånden på hjertet kunne si at jeg ville ha, og hadde bruk for. Min løsning for dette ble å merke alle innlegg der disse produktene ble omtalt med «Produktplassering», med link til en egen side som forklarer vilkårene for samarbeid med leverandør.

Jeg valgte altså ikke den mest vanlige og kanskje anbefalte løsningen: Å merke innlegg som «Reklame». Det forbinder jeg nemlig med innlegg som er kjøpt og betalt; at de som leverer produktene i alle fall kommer med små ønsker som: «Du må jo huske å fortelle at …»

Slik har jeg aldri gjort det, og denne typen spørsmål eller forslag fra mine samarbeidspartnere har jeg heller aldri fått. Det kommer trolig av at de har forstått min tilnærming til dette prosjektet. Alle profesjonelle aktører vet utmerket godt at redaksjonelle meninger ikke kan kjøpes.

ContiVikingContact 6
I fjor kjørte jeg på ContiVikingContact 6, sponset av Continental.

Valg av vinterdekk er det beste eksempelet på hvordan dette har virket i praksis – og hvilke endringer jeg innfører nå.

I fjor kjørte jeg på ContiVikingContact 6 . Det var en kombinasjon av at det, etter min vurdering, var det beste dekket for meg, og at jeg var på jakt etter et dekk som kunne leveres med støydempingsskum.

Siden Continental kunne levere en dimensjon som passet min bil i Silent, og også var interessert i et samarbeid med bloggen, ble det gjort en avtale om gratis dekk. I avtalen med Continental Norge stod det i klartekst at jeg stod fritt til å skrive min ærlige mening om produktet.

ContiuVikingContact 6 ContiSilent
Støydempingsskum: Når jeg først har blitt vant med det, vil jeg nødig kjøre uten.

For å poengtere min uavhengighet tross sponsing, og siden jeg er genuint opptatt av dekk, takket jeg ja til en invitasjon fra Nokian om å kjøre nye Hakkapeliitta R3 i Finland i fjor vinter. Og selv om ting av og til tar litt tid, skulle jeg til slutt få rett i tittelen «Nye muligheter» på innlegget derfra.

I Finland møtte jeg nemlig Øivind Skar, redaktør av bladet Bil. Vi er gamle kjenninger fra den gang jeg skrev om bil på fulltid, og det er noe eget med folk man kjenner fra gammelt av. Det er også noe eget med det å tilbringe tid i bil sammen med noen; bil er undervurdert som arena for gode samtaler.

Nå er det nemlig klart at jeg skal levere stoff til Bil på fast basis. Første sak blir av alle tenkelige ting om Tesla Model S som bruktbil, den kommer i nr. 1/19 i uke 49. Utover 2019 blir det mer.

ContiVikingContact 7
VikingContact7: Nytt mønster, som nå er retningsbestemt, og bedre egenskaper – kanskje først og fremst på is. Og når det kan leveres som Silent, er dette et opplagt vinterdekkvalg for meg, også når jeg nå betaler for dekkene.

Når jeg nå gjør et redaksjonelt comeback som skrivende journalist, er det blitt enda viktigere å holde det ryddig i det kommersielle skapet. Derfor er årets vinterdekk til bloggbilen kjøpt – ikke sponset.

Selve dekkvalget var enkelt. Og jeg ber om å bli trodd på at min Conti-historikk faktisk er underordnet her. Hadde jeg vurdert Nokian, Goodyear eller Michelin eller hva det måtte være som det beste dekket for meg, hadde jeg valgt det. Punktum.

Vurderingsgrunnlag: Egne erfaringer kombinert med uavhengige dekktester, i den rekkefølgen. For selv om nye VikingContact 7 er årets testvinner i den store nordiske dekktesten som både Motor og DinSide/Dagbladet har publisert resultater fra, er det bare en del av bildet for min del.

ContiVikingContact 7
Mye barmark: Hittil i år har vinterdekkene ikke sett hverken snø eller is. Mine erfaringer med nye VikingContact 7 kommer derfor senere.

Jeg har mitt kjøremønster, med utgangspunkt i en vestlandsbygd. Da er barmarksegenskapene faktisk av betydning. Og nye Nokian Hakkapeliitta R3 er blitt bedre på barmark enn forgjengeren, kanskje vil kjørefølelsen være nær likeverdig i år (R2 var ikke spesielt god på en stor og tung bil som BMW 5-serie).

I tillegg kommer min kanskje sære preferanse for å eliminere mest mulig dekkstøy. I en ny BMW 5-serie med piggfrie vinterdekk er ikke det noe stort problem akkurat, men for min del er Silent-dekk blitt en enveisluke å gå gjennom: Jeg vil nødig kjøpe nye dekk uten støydempingsskum.

Nokian leverer foreløpig ikke dette, men det gjør Michelin. Og franske kvalitetsdekk kunne så absolutt være et alternativ, det er vurdert. Men siden VikingContact 7 er såpass mye bedre på is og snø i årets dekktest, ble valget mitt altså i realiteten enkelt.

BMW 530d xDrive G31
Det er en overgang å gå fra 20-tommers sportsdekk til piggfrie vinterdekk. Styrefølelse og svingpresisjon er ikke den samme. De støpte vinterfelgene er også tyngre. Men nedtur? Nei, dette kan jeg trives godt med gjennom vinteren.

Piggdekk ble i ikke vurdert, det har jeg aldri kjørt på egne biler. Barmarskfølelsen og lyden blir for avgjørende for meg, og strengt tatt har jeg aldri kommet opp i uhåndterbare problemer uten pigger.

I vinter skal jeg derimot prøve det nye FlexStud-konseptet til Continental. «Gummipiggen» skal i teorien gi bedre egenskaper på både barmark og is.

Continental FlexStud
FlexStud: Kjernen er stål, men piggen har omramming av gummi. Det skal gjøre at piggene flekser innover på barmark, men også at de står mer ut på is. Dette er jeg spent på å prøve i praksis!

Når Continental legger til rette for at jeg kan prøve det ut i praksis, takker jeg ja til det. Dette er nemlig interessant, både for meg personlig, og om jeg tar et skritt tilbake og pusser de journalistiske brillene.

Det vil altså komme et innlegg om hvordan jeg opplever overgangen mellom piggfrie dekk og dekk med FlexStud i løpet av vinteren. Men det er altså ikke fordi jeg tjener penger på det. Det er utelukkende fordi jeg synes det er spennende.

Gå til toppen av siden

Mer fra temaet Teknikk:

SLUTT MED SELVPUSS? ER TOUCH TINGEN?

Relaterte artikler:

annonse ▼

annonser på bergeblogg.no